שכר עידוד – שיטת הקו הישר

שכר עידוד – שיטת הקו הישר

שכר עידוד
שכר עידוד

שכר עידוד מיועד לעובד שכיר, לכן בכל שיטות שכר עידוד קיים מינימום שכר מובטח לעובד. השכר המובטח משולם בגין נוכחותו של העובד ללא קשר ליעילות ולתפוקה. שכר העידוד בכל השיטות (קו ישר, קו עקום) מבוסס על העיקרון של תשלום פרמיה כפונקציה לינארית של תפוקת העובד ביעילות מעל הנורמה (רמת יעילות מוסכמת).

קביעת הנורמה

לצורך קביעת הנורמה קיימות שיטות קלסיות הנלמדות בפקולטות להנדסת תעשייה וניהול. רצוי לפני קביעת הנורמה לבצע חקר עבודה, מדידות עבודה כדי לשפר שיטת עבודה ולתכנן את תהליך עבודה אופטימלי. לעתים קרובות ביצוע תהליך שיפור שיטות ותהליכים יכול לייעל את העבודה עוד לפני קביעת שיטות שכר עידוד. הנורמה אשר נקבעת הינה 100% יעילות של עובד ללא מאמץ מיוחד, כאשר היעילות האופטימלית הנה 133%.

מתי העובד יקבל שכר עידוד?

העובד יקבל שכר קבוע כל עוד יעילותו יחסית לזמן עבודתו היא עד הנורמה. הנורמה לצורכי שכר עידוד בדרך כלל נקבעת ל- 100% יעילות, אולם יש מקרים בהם מקבלי ההחלטות בארגון קובעים תחילת תשלום פרמיה תחל ביעילות הקטנה מ 100%.

שיטת אחוז מול אחוז

שכר העידוד ישולם כאשר העובד יגדיל את יעילותו מעל הנורמה. עבור כל אחוז בהגדלה היעילות העובד יקבל תמורה כספית קבועה. שיטה זו טובה כאשר הנורמה נקבעה בצורה מקצועית על-ידי יועץ ארגוני איש תעשייה וניהול. כמו כן רצוי להפעיל שיטה זו כאשר יש צורך אמיתי להגדיל את יעילות העובדים כך שתפוקות ינוצלו למכירה והגדלת רווחיות ולא להגדלת מלאי מיותר.

שיטת הלסי (או פרמיה מוגדלת ופרמיה מוקטנת)

בשיטה זו מקבלי ההחלטות בארגון משנים (מגדילים או מקטינים) את התוספת המשולמת בגין כל אחוז גידול בהתייעלות מעל הנורמה. שיטה זו מאפשרת למקבלי ההחלטות להמריץ או לדכא את הרצון של העובד להתייעל

  • בשכר עידוד של פרמיה מוגדלת (מואצת) עבור כל אחוז גידול בהתייעלות תשולם תמורה כספית קבועה גבוהה יחסית. כך ניתן להמריץ עובדים לעבוד ביעילות גבוהה מהבסיס שנקבע.
  • בשכר עידוד של פרמיה מוקטנת (מואטת) עבור כל אחוז גידול בהתייעלות תשולם תמורה כספית קבועה נמוכה יחסית. כך ניתן לדכא את התמריץ לעבוד ביעילות.

שיטת LOW TASK

יש מקרים בהם לעובד אין שליטה מלאה על כמות התפוקה היות וקיימת תלות בגורמים חיצוניים/פנימיים אקראיים המשפיעים על כמות העבודה הנדרשת.
למשל כניסת לקוחות, כניסת מכשירים לתיקון, פניות לטיפול וכדומה. במקרים אלו,העובד עלול להתייאש עם הפרמיה תחל ביעילות הנורמלית (100%).
כדי לעודד את העובד גם כאשר הוא נאלץ להמתין לעבודה קיימת שיטת שכר עידוד המתחילה לשלם פרמיות היעילות נמוכה מהנורמה.
מקובלות שתי שיטות המתחילות את הפרמיה ב- 80% מהנורמה או 66.7% מהנורמה.

מאמרים נוספים

ERP – עץ מוצר

ERP - עץ מוצר כל יועץ ארגוני יודע כי המפתח להצלחת יישום של מערכות מידע ERP בארגון יצרני, מתחיל הקמת

עיצוב מדיניות ארגונית אפקטיבית: מדריך מקיף

מבוא מדיניות ארגונית כתובה היטב חיונית לתפקוד חלק של כל ארגון המדיניות הינה מסגרת ברורה לקבלת

שכר עידוד – שיטת הקו העקום

שכר עידוד - שיטת הקו העקום שיטת שכר עידוד הקו הישר שכר עידוד בשיטת הקו הישר, מבוססת על קביעת

ארגון ושיטות – חשיבה ארגונית

ארגון ושיטות - חשיבה ארגונית מספרים על צייר אחד, אשר רצה לצייר את הפנים כי יפות בעולם מה עשה חיפש

חברת ייעוץ ארגוני

יעד ניהול

הנדסת תעשייה וניהול
ומערכות מידע ERP

    לייעוץ ראשוני חינם התקשרו 077-5490026

    או מלאו את הפרטים שלכם ונחזור בהקדם




    צרו קשר