מדידות עבודה – זמן תקן

מדידות עבודה – זמן תקן

תקן זמן
תקן זמן

מה זה תקן זמן?

תקן זמן הנו משך הזמן הנדרש כדי לבצע עבודה או פעולה מוגדרת בתנאים נורמליים. תקן זמן משמש לחישוב כמות כוח-אדם נדרש, הערכת תפוקות, תמחור, הגדרת מנגנון לשכר עידוד.

במהלך קביעת תקן הזמן ניתן לאתר מוקדי בזבוב של משאבים, צוואר בקבוק ומוקדי עומס חריגים. בדרך כלל במהלך קביעת תקן זמן ניתן לצרף תהליך של שיפור שיטות עבודה, התייעלות ארגונית וחיסכון בעלויות תפעולית.

אין צורך לרענן תקן זמן, אלא אם העבודה או הפעולה בתקן מושפעת משינויים כגון כניסת טכנולוגיה חדשה.

כיצד מחשבים תקן זמן?

לחישוב תקן זמן יש מספר שיטות, אולם שיטת העבודה בכולן זהה:

  • צפייה בתהליך העבודה.
  • חלוקת העבודה לאלמנטים (אדם או מכונה).
  • מדידת זמן לביצוע כל אלמנט.
  • מתן תוספות זמן שונות (מנוחה, תקלות, אישיות וכדומה).
  • קביעת קצב ותדירות.
  • סידור האלמנטים בהלימה לתהליך העבודה על ציר הזמן. הסדר נקבע בהתאם לנתיב המעבר מאלמנט לאלמנט (בדרך כלל בשלב זה מקובל להיעזר בתרשים גנט).
  • תקן הזמן נקבע על-פי "הנתיב הקריטי" – כלומר הזמן מתחילת ביצוע האלמנט הראשון בתהליך, עד סיום הפעילות של האלמנט האחרון בתהליך (אם בתהליך ישנם אלמנטים המתבצעים במקביל, האלמנט אשר משך זמן הביצוע שלו הוא הארוך ביותר, יצורף לסיכום הכולל ואילו האלמנטים האחרים לא יכללו בסיכום).

 שיפור שיטות העבודה בארגון – איתור והקטנת בזבוב:

הבזבוז נובע בדרך כלל מזמני בטלה של אדם/מכונה. אולם יש מקרים בהם ניתן לזהות בזבוב, הנובע מביצוע כפול ומיותר של אלמנטים בתהליך, או מביצוע של אלמנטים לא יעילים.

תהליך שיפור שיטות בעת קביעת תקן זמן, עוסק בהקטנת זמני בטלה, קיצור הזמן של "הנתיב הקריטי", ביטול אלמנטים מיותרים, חיסכון על-ידי שינויים טכנולוגיים כגון החלפת עבודת אדם בעבודת מכונה.

תמחור עלות ייצור ועלות מתן שירותים

עלות ייצור ועלות מתן שירותים, הנם פונקציה של שלושת הפרמטרים האלה:

  • עלות כוח-אדם: כמות העובדים בתהליך כפול זמן התקן (אם תוך כדי התהליך עובדים מבצעים במקביל גם אלמנטים בתהליכים אחרים. יש להתחשב ולהפחית את הזמן אשר מנוצל לתהליכים האחרים מהחישוב הכללי.
  • עלות מכונה (ציוד ממוכן בתהליך): בדומה לחישוב עלות כוח-אדם, גם כאן החישוב הנו עלות זמן המכונה, כפול זמן התקן. אם תוך כדי התהליך משתמשים במכונה גם לביצוע אלמנטים בתהליכים אחרים, יש להתחשב ולהפחית את הזמן אשר מנוצל לתהליכים האחרים מהחישוב הכללי.
  • עלות עקיפה: החישוב מתבצע על-ידי האצלת העלויות העקיפות על עלות המוצר או השירות. עלויות עקיפות הנם כל העלויות אשר אינן נובעות ישירות מתהליך הייצור או מתן השירות, למשל: שכירות, חשמל, ארנונה, שכר עובדי ממשרד, שכר מנהלים וכדומה. קיימות שיטות שונות לחישוב עלויות עקיפות, אולם לדעת יעד ניהול (חברת ייעוץ שיפור תהליכים בארגון) השיטה המיטבית הנה, תמחור מבוסס פעילות ABC – Activity Based Costing.

חישוב שכר עידוד

שכר העידוד הנו תגמול לעובד, על ביצוע עבודה מהר יותר ביחס לתקן הזמן. העיקרון של שיטת שכר עידוד הנו קביעת תגמול כספי קבוע או מדורג לעובד המספק יותר תפוקה מהקבוע בתקן. יש לציין כי אחת החסרונות של השיטה, היא הגדלת הסיכוי לפגיעה באיכות המוצר או השירות (העובד מעוניין לסיים מהר כדי לקבל תגמול ולכן עלול "לחפף" באיכות התוצרת).

תחזית הקיבולת של הארגון

תחזית הקיבולת של הארגון נקבעת כפונקציה של תקן הזמן לביצוע התהליך, ביחס לכמות כוח-האדם ו/או המכונות בארגון. תחזית הקיבולת מסייעת לארגון להיערך לאספקת המוצרים או השירותים מול הזמנות אשר כבר התקבלו בארגון ו/או היערכות מול תחזית מכירות.

קביעת תקני כ"א

תקן כוח אדם הנו פונקציה של תחזית קיבולת התפוקות של הארגון, ביחס לכמות העובדים הנדרשת בתקן הזמן.

יעד ניהול – בהנהלת רן פרייז היא חברת ייעוץ ארגוני המתמחה בכל תחומי הנדסת תעשייה וניהול, ארגון ושיטות, כתיבת נהלים, ניהול רזה. לפרטים ניתן ליצור קשר למספר: 077-5490026.

מאמרים נוספים

ייעוץ ארגוני – סודות

ייעוץ ארגוני - סודות ייעוץ ארגוני נועד לשפר את המצב הקיים בארגון תוך הקפדה על שלושה עקרונות

כתיבת נהלים לחברת בנייה

מבוא בסביבה העסקית התחרותית ביותר של היום, קיום נהלים מובנים ויעילים הוא חיוני להצלחתו של כל

מנהיגות נגישה: כיצד זמינות ניהולית משפיעה על ביצועי העובדים והמורל

מבוא תפקיד המנהלים בארגון הוא רב פנים וחיוני להצלחתו הכוללת מנהלים אחראים להוביל ולהדריך

שיפור היעילות הארגונית: כוחם של תרשימי זרימה בנהלים

מבוא בסביבה העסקית המהירה של היום, ארגונים מחפשים כל הזמן דרכים לשפר את היעילות שלהם ולייעל את

חברת ייעוץ ארגוני

יעד ניהול

הנדסת תעשייה וניהול
ומערכות מידע ERP

    לייעוץ ראשוני חינם התקשרו 077-5490026

    או מלאו את הפרטים שלכם ונחזור בהקדם




    צרו קשר